14. 8. 2016

[RECENZE] The Colony

Autor: John M. Davis
Nakladatelství: Serenity Valley Publishing
Počet stran: 80
AnotaceLieutenant Jack Strong leads his team of elite marines to a distress beacon in the far reaches of colonization. Expecting faulty equipment, they instead find themselves in the first stages of war against a species similar to mythical demons. The Colony is a fantastic short story of military warfare and science fiction, with an ending that will leave you questioning everything.

Rozhodla jsem se dát šanci další knize, která je na Amazonu zdarma ke stažení. Sice jsem neměla zrovna vysoká očekávání, ale určitě víte, že třeba takový Raker mě bavil. The Colony ze začátku vypadala slibně - zajímavá anotace, nabušený hlavní hrdina a zápletka trochu jako z Doomu. Recept na perfektní odpoledne? Vlastně ani ne.

Od The Colony jsem toho neočekávala moc. Bohužel nesplnila ani to málo. Největším problémem téhle knihy byla nekončící klišé. Začněme od hlavního hrdiny. Je to tvrďák, v hlavě má dokonce i mozek. Jeho manželka, překvapivě, taky u armády, mrtvá.

Samozřejmě právě do něj se zamiluje jediná žena v kolonii, kterou se pokouší zachránit, přesně ten typ damsel in distress, která je v každém béčkovém (céčkovém) hororu. V jednotce máme samozřejmě taky jednoho, co má problém s pitím a s kázní, pak taky nejlepšího přítele hlavního hrdiny. A taky jeden starý vysloužilý voják. Proti nim stojí něco, čemu říkají démoni, a co u mě ztratilo vážnost asi dvě stránky potom, co se objevili. Jediné, co se na nich dalo považovat za děsivé, byla přemíra klišé a pravděpodobná inspirace Doomem, která se ukázala být spíš na škodu.

Co ale opravdu zabilo celou knihu, tedy spíš povídku, byl konec, který možná mohl být efektní, za jistých okolností, ale mě osobně připadal neskutečně trapný. Ani ho nemusím spoilerovat - stačí, když si představíte kombinaci efektního zakončení akčního příběhu plus to největší klišé a máte dost slušnou představu.

Jediné velké plus The Colony je to, že nevyžaduje žádné zvláštní znalosti angličtiny. Kromě slovíček spojených se zbraněmi, vojáky a armádou. Tuhle knihu bych tedy doporučila čtenáři, který má slabost pro akční literaturu a armádu a nevadí mu hromada klišé. Pokud to ale srovnám s jinými knihami, třeba našimi místními autory jako je Kopřiva nebo Kotleta, John Davis pro ně rozhodně není konkurence.

Kniha ode mě dostala dvě hvězdičky z pěti. Možná bych z ní byla trochu víc nadšená nebýt konce. Myslím, že na chvíli si knihy z Amazonu zase odpustím.