25. 9. 2016

[RECENZE] Do tmy

Autor: Anna Bolavá
Počet stran: 232
AnotacePříběh osamělé, nemocné ženy, která většinu života zasvětila sběru, sušení a odevzdávání léčivých rostlin, má od počátku nádech apokalypsy. Děj se posouvá kupředu pomocí detailně propracovaného „plánu sběru“. Konstantou je pak úterý, výkupní den, kdy hrdinka nedočkavě navštěvuje výkupnu. I přes pomalé, zdánlivě nevzrušené tempo probublává pod hladinou podivný neklid. Rafinovaný styl nás kapitolu po kapitole vtahuje hlouběji: hlouběji do staré půdy, hlouběji do prokletí sběru bylin.

Kniha Do tmy v roce 2015 velmi významně zčeřila hladinu české literární scény. A není se čemu divit. Na GoodReads je hodnocena v průměru 4,1 hvězdičkami, na Databázi knih 89 procenty. Na horší než tříhvězdičkové hodnocení je velmi těžké narazit. V rámci jisté snahy seznamovat se i s místními autory jsem se rozhodla, že ačkoliv úplně nejde o můj žánr, pustím se do ní také.

Do tmy nemá kladná hodnocení pro nic za nic. Když jsem si knihu donesla domů z knihovny a napadlo mě přečíst si anotaci, rozhodně by mě nenapadlo, že budu schopná přečíst 230 stran plných sběru kytek (ke kterým, upřímně, nemám zrovna pozitivní vztah) a úterků ve výkupně. Anna Bolavá ovšem kouzlí s jazykem takovým způsobem, se že od knihy prostě nedokážete odtrhnout a ani nebudete vědět proč.

„Přemýšlím, proč je úterý tak krásný den. V čem to vězí, že je všechno od rána jiné a příjemně napínavé. Vždyť to odevzdávání dělám už tolik let a není na tom nic zvláštního. Ale přece. Úterý je den výplaty, ale i rozčarování a zklamání. Odvěká rozporuplnost. Radost a těšení se mísí s nervozitou a vítězství se zlostí a beznadějí."

Sama hlavní hrdinka není úplně typická postava, se kterou byste se okamžitě sžili a fandili jí až do konce. Já osobně jsem spíš měla pocit, jako bych jí pozorovala z dálky, bez nějakých zbytečných emocí. Zároveň jsem jí ale v něčem rozuměla - její život je poměrně těžký a tak se stahuje k jedné věci, kterou miluje, kterou je možná až posedlá.

Tomu, myslím, alespoň trochu rozumí každý, kdo má podobný koníček, nebo zálibu, a zároveň v životě prožívá těžké období. Zároveň autorka skvěle vystihla psychologii hlavní hrdinky - její posedlost bylinami jí budete věřit. Pokud nemáte zálibu, o které byste stále přemýšleli a které byste obětovali veškerý volný čas, možná, že jí nebudete schopní tak dobře porozumět.

Do tmy je dílo plné paradoxů - hlavní hrdinka vám zas tak k srdci nepřiroste, ale zároveň čtete dál a jste zvědaví, jak její příběh dopadne. Příběh není dějem úplně extra nabitý, ale ani tak se, myslím, nebudete nudit. Úterní výkupny představují jistý pevný bod, který budete očekávat a budete vědět, kdy přijde. Ačkoliv se na první pohled nic neděje, i tak je Do tmy nabitá myšlenkami a pocity.

Mě osobně kniha velmi příjemně překvapila. Na druhou stranu mě nedokázala tolik chytit, abych jí mohla vychvalovat. Byla čtivá, zajímavá, ale bohužel ve mě nezanechala žádné hlubší prožitky a po dočtení mi nedělalo problém se od ní odpoutat a pustit se hned do další. Zároveň mi trochu nesedl konec - člověk ho čeká, ale zároveň pro mě nebyl dostatečně emotivní na to, aby mě nějakým způsobem hlouběji zasáhl.

Do tmy ode mě dostala tři hvězdičky z pěti. Ačkoliv jistě jde o velmi dobrou knihu, mě osobně nedokázala zaujmout do té míry, abych jí hodnotila lépe. Což ale neznamená, že je špatná, pokud jste jí ještě nečetli a vyhovuje vám pomalejší tempo plynutí děje, rozhodně si tuhle knihu přečtěte. Jsem velmi zvědavá, čím tato autorka naváže a po jejím další knize bezpochyby sáhnu.