1. 11. 2016

[RECENZE] Ghastle and Yule

Autor: Josh Malerman
Nakladatelství: SpinablackyarN Press
Počet stran: 54
AnotaceTwo warring horror filmmakers are haunted by each other's work in this tense, chilling tale of dark artistic vision set in 1960s Hollywood. Gordon Ghastle and Allan Yule are promising young directors who help reshape the genre. But as their careers take off, will their need to outdo each other bring them to commit acts more macabre than what they commit to film? Told in intimate detail by their mutual cinematographer, Ghastle and Yule chronicles the rise and fall of two geniuses at the stormy height of their powers—and what happens when obsessions go too far.

Pokud čtete můj blog již delší dobu, určitě vám jméno Josh Malerman bude povědomé. Psala jsem totiž recenzi na jeho první knihu, Bird Box, která mě naprosto uchvátila a od doby, kdy jsem jí dočetla, o ní neustále básním. Od té doby (březen 2015) čekám na další knihu. A abych si to čekání ukrátila, rozhodla jsem se pustit do kratičké novelky s názvem Ghastle and Yule.

V podstatě jde o krátkou povídku, kterou má průměrný čtenář přečtenou maximálně za dvě hodiny. Zprvu by se mohlo zdát, že na ní není nic výjimečného, ale zdání klame. Malerman už jednou dokázal, že patří k autorům, kteří stojí za přečtení, a ačkoliv toto dílo ani zdaleka nedosahuje kvalit jeho prvního románu, přesto myslím, že jde o poměrně zdařilý počin.

Hlavním důvodem je autorův styl. Už v Bird Box dokázal, že psát prostě umí - příběh se vyvíjí tak, jak má, graduje postupně a nechává čtenáře napjatého až na poslední stránku. Konec vás tedy nijak nepřekvapí, ale zato si můžete být jistí, že vás donutí nad příběhem ještě chvíli přemýšlet. Ačkoliv se zápletka zdá jako poměrně jednoduchá a nijak extra vzrušující, chvílemi se od příběhu nebudete schopni odtrhnout.

Jediné, co bych tak mohla tomuto krátkému textu vytknout, je právě jeho rozsah. Určitě by příběhu sto stran navíc prospělo, navíc poměrně otevřený konec sice dává prostor čtenářově představivosti, já bych ale radši, v tomto konkrétním případě, věděla, co se tedy doopravdy stalo. Potom by povídka možná vyzněla mnohem více jako hororová.

Je těžké určit cílovou skupinu téhle povídky. Určitě bych ji doporučila všem, kteří mají rádi umění a kontroverzní tvůrce, za jejichž dílem je skrytý příběh. Také by si ji mohli užít čtenáři, kterým se líbí psychologické, temné romány s hororovými prvky a kterým nevadí trochu šílené konce. Do toho ještě film šedesátých let a máte dílo, které se nebude líbit každému, ale své příznivce si jistě najde.

Nakonec jsem se rozhodla Ghastle and Yule hodnotit třemi hvězdičkami v pěti. Četla se mi moc dobře, ale na druhou stranu by mi nevadil delší formát a jiný konec. Každopádně pokud vám nevadí maličko obtížnější angličtina, rozhodně si tuto eknihu stáhněte, rozhodně váz nezklame.