1. 1. 2017

Bilancování 2016

Rok 2016 je definitivně za námi. Pro mě osobně nebyl úplě ideální a rok 2017 mě poměrně hodně děsí, protože mě čekají obrovské změny. Co se týče knih, úplně spokojená nejsem, ale na druhou stranu si myslím, že alespoň do května bude hůř. Letos jsem plánovala jisté změny, co se týče zaměření blogu, a od nového roku plánuji začít. Nemusíte se bát, stále budu z větší části psát o knihách. První velká změna nastává už teď - změnila jsem formát každoročního bilancování, místo nejlepších pěti teď vybírám pět nejlepších knih. 





Než se do nich ale pustíme, myslím, že je na řadě trocha toho ohlédnutí. Za rok 2016 jsem samozřejmě nesplnila knižní výzvu (s čímž jsem jaksi i počítala) a přečetla 39 knih, které mají v součtu 8 303 stránek. Oproti loňsku víc knih, ale méně stránek. Nejkratší z nich, Ghastle and Yule, krátká povídka od Joshe Malermana (v elektronické podobě), měla 54 stran, zatímco největší bichle, Excelsior, gentlemani!, sborník strampunkových povídek od českých autorů, celých 656. Moje průměrná přečtená kniha by měla 215 stran. V roce 2016 jsem byla také přísnější ohledně hodnocení. Ale ne zas o tolik, protože průměrně to je 3,8 hvězdičky oproti loňským čtyřem. 

Mezi moje top knihy za rok 2016 se jich dostalo pouhých 11 z 39. Mohlo by se to zdát hodně, ale já si knihy ke čtení vybírám hodně pečlivě a jen málokdy sáhnu mimo, takže bych se nedivila, kdyby jich byla polovina jako předloni. Každopádně je to jeden z důvodů, proč jsem se rozhodla jmenovat jen pět nejlepších knih - o desítce bych vůbec nemusela přemýšlet, ale takhle představím opravdu jen ty nejlepší. Tady jsou: 


1984, George Orwell
Tuhle knihu známe asi všichni. Já jsem jí celou přečetla až letos a velmi silně na mě zapůsobila. Mám ráda antiutopické příběhy, hlavně ty, ze kterých vás pořádně mrazí. V době, kdy jsem 1984 četla, mě děsilo nejvíc to, že od Velkého bratra, sledovacích kamer a dětí udávající své vlastní rodiče nejsme tak daleko, jak by se mohlo zdát a tahle kniha není zas až taková fikce, jak by se nám líbilo. (Nejen) v rámci klasické literatury je podle mě 1984 jedno z nejlepších děl. 













CONFESSION, Kanae Minato
Aby těch depresivních knih nebylo málo, musím samozřejmě zmínit i Kanae Minato a její Kokuhaku, v angličtině Confessions. Minato mě uchvátila její schopností skvěle vykreslit postavy a temnou, velmi působivou atmosféru, která čtenáře provází celou knihou. Není divu, jejím žánrem je mimo jiné ijamisu, což se vyznačuje právě popisováním temné stránky lidské povahy. Příběh matky, která se mstí za smrt své dcery, vás chytne a nepustí. Pro mě to byl neskutečný čtenářský zážitek a Minato se po jedné jediné knize zařadila mezi mé nejoblíbenější autorky. Je veliká škoda, že její díla nejsou přeložena pořádně ani do angličtiny, i když jedna se chystá zrovna na začátek příštího roku. 











KOČIČÍ HOST, Takaši Hiraide
Za mě rozhodně největší překvapení roku. Vůbec jsem nečekala, že by se mi kniha podobného ražení mohla líbit. (A vy určitě taky ne, hlavně po dvou předchozích knihách). Nicméně je to tak, i mě Kočičí host naprosto okouzlil. Doteď nedokážu přesně popsat, čím vlastně, ale určitě má na tom obrovskou zásluhu autorův styl, který je určitě velmi výjimečný a už jen kvůli němu jsem hodnotila tuhle knihu tak vysoko. Velký význam pro mě měl i příběh - na jedné straně kočka, která jednomu páru navždy změní život, na straně druhé těžká ekonomická krize. 












VESMÍRNÁ ODYSSEA, Arthur C. Clarke
Science fiction jsem poslední dobou naprosto propadla. Ovšem měla jsem stále velké mezery v nejdůležitějších dílech žánru a proto (mimo jiné) jsem sáhla právě po Clarkovi. Myslím, že těm, kteří knihu četli, nemusím vysvětlovat, proč je tak skvělá. Některé myšlenky moji generaci už možná tolik nešokují, ale jiné jsou i pro nás poměrně dost aktuální - například to, zda je ve vesmíru život. A může nás ovlivnit? Jak si lidé v 60. letech představovali budoucnost? 













DOSPĚLOST JE MÝTUS, Sarah Andersen
Od vážných témat k něčemu na odlehčení. Tenhle komiks ode mě původně dostala mamka k Vánocům, ale jakmile jej dočetla, ihned jsem se na něj vrhla. Každý, kdo ho četl, se shoduje v tom, že Dospělost je mýtus dokonale vystihuje náš život. Stotožňovala jsem se doslova s každou stránkou. Každou. Nemůžu ani slovy popsat, jak dokonalá tahle knížka je. Průměrné hodnocení 4,11 na GoodReads, myslím, mluví za všechno. Přečtěte si to. 














HONORABLE MENTIONS
Mých top 5 knih za loňský rok znáte. Ještě ale musím zmínit ty, které se sice do užšího výběru nedostaly, nicméně opravdu stojí za přečtení. V duchu nadcházející maturity bych nejprve ráda vypíchla nějakou tu klasiku. Tou je Malý princ, kterého jsem konečně po několika letech znovu přečetla, Fahrenheit 451, kniha, která šokuje hlavně nás, milovníky knih, a pak Spalovač mrtvol, kterého jsem četla podruhé a pořád mě nepřestává fascinovat. 

Pokud máte rádi detektivky, tak si rozhodně nenechte ujít Mimo podezření, sbírku zvláštních detektivních povídek od japonského autora Seičó Macumota. Další sci-fi, která mi vyrazila dech, je tentokrát tuzemská - Mycelium, tedy konkrétně první, ale spíše druhý díl, skvěle propracovaný svět plný intrik stvořený spisovatelkou Vilmou Kadlečkovou. 

A nakonec tu mám mangu v japonštině, 田中くんはいつもけだるげ (Tanaka-kun wa itsumo kedaruge), konkrétně antologii. Zmiňuji jí jednak proto, že byla naprosto skvělá, ale hlavně bych vám ráda doporučila anime, o kterém se dočtete více v článku zaměřeném právě na anime, který by měl vyjít co nejdříve. 

~ ~ ~

To by bylo k letošní bilanci vše. Doufám, že váš rok byl úspěšný a přeji vám, aby byl následující rok ještě o něco lepší. Co se týče mých knižních předsevzetí, letos jsem se rozhodla být o něco skromnější a pro změnu jsem si stanovila o něco realističtější cíl - přečíst 42 knih. Věřím, že to nebude tak nereálné jako moje motivační šedesátka a jsem zvědavá, jestli se mi podaří tuhle výzvu splnit. A taky doufám, že bych pro změnu mohla psát recenze včas, ale toho se asi nedočkáme. ;)

3 komentáře:

  1. Budu ti držet palce, určitě se ti to díky prázdninám povede. :)
    Taky musím napsat bilanci. :D

    OdpovědětVymazat
  2. Rozhodně přeji do dalšího roku hodně zdaru, ať jde o cokoliv! :)
    Každopádně, tahle obálka 1984 se mi hodně líbí, Sarah Andersen miluji, na facebooku je to jedna z mých nejoblíbenějších stránek! :D A Vesmírnou Odysseu jsem nikdy nedočetla a to sci-fi miluji - jmenovitě třeba Assimova! :)
    PS: Krásný blog! :) A kdyby byl zájem, také jsme vytvořily shrnutí :) https://kniznivelryby.blogspot.cz/2016/12/knizni-shrnuti-2016.html

    OdpovědětVymazat
  3. S 42 knihami ti držím palce, je to krásné (a velmi důležité) číslo. :-) Z tebou zmíněných knih mě nejvíc zaujala Dospělost je mýtus, budu se po tom komiksu muset někde podívat. :-)

    OdpovědětVymazat