16. 2. 2017

[RECENZE] 田中くんはいつもけだるげ

Autor: Uda Nozomi
Nakladatelství: Square Enix
Počet stran: 164
Anotace: 「田中くんはいつもけだるげ」初のアンソロジーコミックがついに登場! ウダノゾミ自らによる描き下ろしカバー+マンガ収録のファン必見の一冊! HERO、ワザワキリを始め、総勢13名の豪華作家陣が描く、色んな田中くんがいっぱい! ……ただし、もちろんもれなくけだるげ。

Dlouho jsem se rozmýšlela, jestli recenzi na tento komix vůbec psát. Už jen z toho důvodu, že jsem jej četla v japonštině a jsem si jistá, že do angličtiny se konkrétně tenhle v dohledné době překládat nebude. Nakonec jsem si to, jak je vidět, rozmyslela - jednak jsem totiž chtěla pro studenty japonštiny doporučit, co číst, jednak bych ostatním chtěla alespoň představit celou sérii a taky anime, které můžu jen a jen doporučit. O jeho kvalitách vypovídá i to, že se stalo jedním z mých nejoblíbenějších za loňský rok.

Teď tedy něco málo k ději. Hlavním hrdinou je středoškolák Tanaka, který je až neuvěřitelným způsobem apatický. Až tak moc, že aby stihl další hodinu, musí ho doslova odnést jeho nejlepší kamarád Óta. Zažívají celou řadu komických situací, jak v manze, tak v anime. Pokud vás tedy baví žánr slice of life, neboli příběhy z každodenního života, je tohle přesně pro vás.

Protože jde o antologii, každé kapitoly se zhostil jiný mangaka, tím pádem na sebe jednotlivé příběhy vůbec nenavazují, ale vyskytují se zde postavy z mangy a první série anime, takže jejich znalost je určitě výhodou, nicméně vůbec ne nutností. Hned první část pochází od originálního autora série, Udy Nozomiho. Co se týče ostatních tvůrců, jejich styl kresby se liší, i když ne nijak drasticky, a co se do zápletek týče zachovávají stejný systém jako původní tvůrce.

Mě osobně každý jednotlivý příběh nesmírně bavil - už jen proto, že se tak trochu s Tanakou ztotožňuji. Zároveň se můžete těšit na velkou porci humoru, který vychází právě z vlastností hlavních postav a běžných problémů středoškoláků. Něco jako když se v reálném životě naprosto nepoužitelný člověk rozhodne něco vyřídit v bance (aka. moje reálná situace) - taky je to komedie. Všechny postavy si hned zamilujete, každá z nich má nějakou typickou vlastnost, která je sice dost přehnaná, ale právě v tom tkví kouzlo této mangy.

Co se týče jazyka, opět mohu jen doporučit. Sice se během čtení stal slovník mým nejlepším přítelem, ale některé stripy jsem přečetla zcela bez slovníku. Ohromným plus je také furigana, což dost usnadňuje nejen čtení, ale i vyhledávání ve slovníku. Taky se naučíte spoustu užitečných slovíček z reálného života, já jsem si takhle například rozšířila slovní zásobu ohledně hledání práce.

Nemůžu se ubránit dojmům jednak z mangy, jednak z anime. Ačkoliv tenhle žánr většinou nevyhledávám, tahle série je svým způsobem naprosto geniální. Z toho důvodu jsem se rozhodla jí hodnotit pěti hvězdičkami z pěti, vřele jí doporučuji a nemůžu se dočkat, až se mi do ruky dostane i původní série.