13. 3. 2017

[RECENZE] Nemrtvá inkvizice

Autor: Jan Urban
Nakladatelství: Fantom Print
Počet stran: 288
AnotaceSvět se změnil k nepoznání a s ním i srdce Evropy. Dimenzionální trhlina sice byla za vysokou cenu uzavřena, ale tím rozhodně nic neskončilo. Po Čechách stále běhá bezpočet nestvůr, které je třeba zlikvidovat, aby mohl být nastolen nový řád věcí a lidská společnost zažila kýžené zmrtvýchvstání. K němu nakonec dojde, i když ne tak jak bylo plánováno… Do pohybu se totiž daly události, se kterými nemohli počítat ani Rafaelovi řeholníci. Ti brzy zjistí, že musejí bojovat nejen se zaběhnutými netvory a zrádcem ve vlastních řadách, ale především s nespočitatelnými hordami nemrtvých, kteří rozsévají smrt, kam přijdou. Zdá se, že ke kompletnímu exodu lidské rasy už zbývá jen nepatrný krůček. V této nehostinné atmosféře se ale dějí i malé zázraky. Anebo možná ne? Marika při své cestě zpátky na stanoviště Beta potká někoho, o kom si myslela, že už ho nikdy neuvidí. Brzy si však všimne, že se ztraceným řeholníkem něco není v pořádku. Jsou to všechno jen náhody, anebo jde jen o předzvěst něčeho daleko horšího?

Pozor, recenze obsahuje spoilery na předchozí tři díly.

Na Nemrtvou inkvizici jsem byla opravdu zvědavá. Jak by ne, když nám autor odpravil hlavního hrdinu. Každopádně řád má i po zastavení apokalypsy pořád co dělat - kromě různých podivných příšer se totiž na scéně objevují i zombie.

I když by se mohlo zdát, že kombinace potvor z předešlých dílů a zombie bude působit jako dost vynucená a umělá kombinace, překvapivě tomu tak vůbec není, spíš naopak. Navíc nám autor servíruje další pořádnou dávku toho, na co jsme od něho již zvyklí - napětí, akce a ironický humor. I když jsem měla i co se týče humoru drobné výhrady (aka. scéna s Gottem a Babišem i na mě byla trohu moc nepatřičná), pořád jsem se několikrát smála a vysloveně jsem si užívala scénu s tankem.

Postavy byly, jako obvykle, skvělé, i když mi trochu chybělo větší využití jejich schopností a také mě štvala Eliška (určitě nejsem sama), která by v některých okamžicích rozhodně potřebovala jednu výchovnou. Nebo radši dvě.

Ze začátku mi dělalo trochu problém orientovat se v postavách, protože třetí díl jsem četla opravdu hodně dávno, nicméně i tak jsem se dokázala orientovat. Větší množství postav je podle mě jedno z mnoha plusů celé série, ačkoliv žádná z nich není popisována nějak extra do hloubky, každá z nich má svůj osobitý ráz, takže nenastává žádná trapná situace se záměnou některých postav jako u jiných knih.

Na závěr se, jak jinak, musím zmínit o samotném konci. Pokud nemáte rádi cliffhangery, pořiďte si před dočtením téhle knihy prášky na nervy. Budete je potřebovat. Já sama jsem asi první týden po dočtení trochu zklamaná, protože mi závěrečný plot twist přišel trochu přitažený za vlasy, ale s odstupem musím přiznat, že mě opravdu hodně překvapil, i když některé indicie čtenář určitě zaznamená už tak od poloviny knihy, a jsem opravdu zvědavá, jak se celá situace v závěrečném dílu vyřeší.

Celkově knihu hodnotím čtyřmi z pěti hvězdiček. Z některých drobných detailů jsem byla trochu rozpačitá, na druhou stranu si autor udržuje laťku pěkně vysoko a ačkoliv pořád trvám na tom, že první díl je ze všech nejlepší, čtyřka také stojí za to a už se nemůžu dočkat, až vyjde pokračování.